Резервен план за кариерата
Резервен план за кариерата
Иновациите изграждат нов свят, но какво ще стане, ако попречат на кариерата ви? Новите технологии, и по-специално изкуствения интелект, правят така, че някои работни места стават ненужни. Освен това, дори работниците в най-стабилните индустрии могат да изпитат последиците от икономически спадове или от лошо лидерство.
„Бизнесът преминава през цикли, пазарни условия, икономически промени. Понякога идва нов човек на върха и иска да промени всичко“, казва Ричард Уокър, главен изпълнителен директор в ИТ консултантската фирма York Solutions,. „По-често вината не е на човека, който бива уволнен. Просто новото ръководство иска да освежи и да привлече хора с нови идеи“, добавя той.
За да не бъдете хванати неподготвени, трябва да имате резервен план, който ви помага да се ориентирате в обстановката, ако се случи нещо извън вашия контрол. Ето пет неща, които можете да направите, за да стъпите бързо на крака при някаква неочаквана промяна:
Изградете солидна мрежа от контакти
Получаването на нова оферта за работа може да се случи много по-бързо, ако сте си изградили солидна мрежа от контакти, казва Уокър.
„Когато мениджъри потърсят помощта ми, за да си намерят нова работа, първият въпрос, който им задавам, е: „Колко силна е вашата мрежа от контакти извън четирите стени на вашето работно място?“, казва той. „В 99 процента от случаите мрежата е слаба. Те не отделят време да инвестират в себе си извън мястото, където работят“, споделя Уокър.
Работата в мрежа изисква желание да помолите хората, които познавате, да ви свържат с хора, които познават. Въпреки че някои хора нямат проблем с този тип разговори, за други те могат да бъдат изключително предизвикателство. Според Уокър обаче това не е извинение да не го правите. Първото препятствие, което трябва да преодолеете, е мисълта, че притеснявате хората.
„Вие търсите помощ и по-голямата част от хората ще бъдат готови да ви я предоставят“, казва Уокър. „Ако не преодолеете мисълта, че притеснявате хората, ще ви отнеме много повече време, за да намерите следващата си работа“, добавя той.
Най-доброто време за работа в мрежа е, когато това не е необходимо, казва Уокър. „Работата в мрежа е проактивният резервен план, който хората трябва да създават за себе си, докато работят“, казва той. „Не чакайте чукът да падне. Ако тази мрежа вече е изградена, това ускорява способността ви да намерите следващата си работа“.
Разберете какви са вашите мотиватори
Създаването на резервен план изисква да знаете какво движи кариерата ви, казва Андре Мартин, организационен психолог и автор на предстоящата книга „Wrong Fit, Right Fit: Why How We Work Matters More Than Ever“.
Например, това може да е компанията, за която работите. Може да обичате работното си място и да сте готови да направите всичко, за да успеете. Може също да бъдете водени от вашия занаят, което означава, че обичате това, което правите, до такава степен, че искате да станете най-добрият в света. Или пък може да бъдете мотивирани от кауза - искате да постигнете нещо по-значимо или да разрешите по-голяма несправедливост, за да направите света по-добър.
„Като разберете какво е най-важно за вас в кариерата ви, можете да изберете алтернативен път, който ще ви държи мотивирани и ангажирани“, казва Мартин.
Поддържайте актуална автобиография
Според скорошно проучване на услугата за писане на автобиографии TopResume, повечето професионалисти не актуализират автобиографиите си, докато не им се наложи да ги използват отново. Вместо това Аманда Аугустин, кариерен експерт на TopResume, казва, че е най-добре да планирате редовни актуализации, така че никога да не се налага да бързате в процеса на търсене на работа или да рискувате повече да нямате достъп до информацията, от която се нуждаете.
„Ако не сте актуализирали автобиографията си, откакто сте намерили текущата си работа, сега е моментът да включите тези подробности, както и всички повишения, постижения и награди, които сте спечелили по време на мандата си“, казва тя. „Също така прегледайте останалата част от автобиографията си и направете необходимите редакции, за да се уверите, че поддържа текущите ви цели за работа“, добавя Аугустин.
Поставете акцент върху преносимите умения
Днес кариерните стълби изглеждат различно. Вместо да следват традиционен път в рамките на една компания или индустрия, повече хора се фокусират върху по-непрекъснато подобряване на своите способности, набор от умения и опит, казва Лиза Стърлинг, главен директор по хората в Perceptyx,.
„Индивидите трябва да бъдат по-отворени и гъвкави, за да си позволят да се движат там, където работата ги отведе“, казва тя.
Вземете за пример човек, който работи в забързана среда в сферата на хотелиерството. Той вероятно е усъвършенствал добри умения за обслужване на клиенти. Същите тези способности, комбинирани с подходящото обучение, могат да се прехвърлят към работа в здравеопазването, като например роля в спешно отделение.
Разбирането на набора от умения, с които разполагате, също може да ви помогне да идентифицирате области за подобрение, добавя Аугустин. „Този процес ще ви позволи да идентифицирате всички пропуски в уменията, които трябва да запълните, за да бъдете по-подходящи и привлекателни за потенциалните работодатели“, казва тя.
Помислете за това къде искате да се намирате в бъдеще
Независимо дали създавате план А или план Б, не забравяйте да помислите върху живота, който се опитвате да изградите и къде искате да бъдете след пет или десет години, казва Мартин. Той предлага да си представите редица потенциални прототипи, които са малки стъпки вляво или вдясно от текущия ви избор на кариера.
„Като разгледате заедно три до пет алтернативи на текущата си работа, можете да проверите коя от тях ще ви даде най-добрия шанс за продължаване на инерцията занапред“, казва той.
Обратното инженерство на живота ви въз основа на това как искате да изглежда в някакъв момент в бъдещето е жизненоважна стъпка, която ще ви придвижи стъпка в посока, вместо да създава отклонение от живота, който искате да имате, казва Мартин.
…………………..
Стефани Воза за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.